neděle 30. srpna 2020

GENETICKÁ METODA VÝUKY ČTENÍ

 V 1. A se budou děti učit číst pomocí genetické metody výuky čtení. 

Je docela možné, že tuto metodu znáte, nebo jste o ní alespoň slyšeli.
Pro jistotu ale nabízím k pročtení souhrnné informace:

  • genetická metoda výuky čtení není žádnou nově objevenou metodou, není převzata ze zahraničí a v žádném případě se nejedná o experiment
  • jde o efektivní cestu rozvoje čtenářských dovedností
  • základy metody položil Josef Kožíšek již v roce 1913, od roku 1995 se moderní metodikou zabývá PhDr. Jarmila Vágnerová
  • tato metoda je dnes vnímána jako metoda přirozená pro vývoj dítěte
  • děti, které se naučí číst samy ještě před vstupem do základní školy, postupují obdobným způsobem

Odlišnosti genetické metody od "tradiční" metody analyticko-syntetické
  • děti neskládají jednotlivá písmena ve slabiku a následně pak jednotlivé slabiky do slov tak, jako u klasické analyticko-syntetické metody; z jednotlivých písmen (hlásek) sestavují rovnou celé slovo, tvorba slabik se vynechává
příklad

Analyticko-syntetická metoda
N - O = NO
H - A = HA
NO + HA = NOHA

Genetická metoda
N - O - H - A = NOHA

  • děti se nejdříve učí číst velká tiskací písmena, pak teprve písmena malé tiskací abecedy
  • hned od počátku děti zapisují slova (později věty) velkými tiskacími písmeny
  • klasické psaní do písanek je odsunuto až na měsíc listopad - prosinec

Výhody genetické metody výuky čtení
  • lépe vychází z přirozených myšlenkových postupů samotných dětí
  • navazuje na předškolní věk - děti již při nástupu do školy znají některá písmena velké tiskací abecedy (např, písmena svého jména)
  • žáci nejsou zatěžováni čtyřmi znaky pro jedno písmeno najednou (malé a velké, tiskací a psací)
  • psací písmo se učí později, v první části školního roku tak děti nemusejí psát náročné tvary písmen
  • genetická metoda je založena na hláskování slov, což se výrazně projevuje při psaní (když dítě píše, vyslovuje si jednotlivá písmena, ne slabiky)
  • mezi nesporné klady patří i rychlost nástupu čtení slov, vět a jednoduchých textů; děti velmi brzy dokážou číst nápisy kolem sebe v běžném životě, což je silným motivačním prostředkem k dalšímu učení
  • vnímání obsahu vět (čtení s porozuměním) je mnohem lepší
  • výuka probíhá zábavnou formou (hra na "Marťany", slovní fotbal, ...)

Postup při výuce psaní
  • uskutečňuje se ve třech okruzích, které se mohou navzájem prolínat:
  1. cviky na uvolnění ruky - začíná se již v prvním týdnu školní docházky a pokračuje se minimálně do poloviny listopadu
  2. procvičování ruky psaním velkých tiskacích písmen a slov do linek pod text v učebnici, na popisovací tabulky či do sešitů a pracovních listů; zapisování písmen slouží jako pomůcka při nácviku čtení, nejde o precizní trénink písařské dovednosti
  3. psaní psacího písma - podle metodiky výuky je ideální, když se s nácvikem začne až po probrání všech tiskacích písmen velké i malé abecedy; díky přepisování tiskacích písmen, textů při čtení a prodloužením období uvolňovacích cviků má většina žáků už poměrně dobře připravenou ruku pro psaní